fredag 6 april 2012

och ägget det var tomt...

Igår på skärtorsdagen berättade jag 
påskbudskapet för mina barn på förskolan.
Jag använde mig av nio ägg för att 
visuellt & väldigt enkelt förklara 
vad det var som hände för barnen.
Idén har jag hittat här.

I äggen finns olika små saker
 som symboliserar vad Jesus fick gå igenom. 
Allt från palmbladen som viftade 
när Han red in i Jerusalem,
brödbiten som symbolisrerar nattvarden
 och törnekronan som Jesus fick på sitt huvud.

Barnen satt andäktigt och lyssnade. 
Tillslut var det dags för det sista ägget. 
Och när pojken öppnade det, 
tittade han förvånat på mig och sa:
-det är tomt?!

 

Jag fick berätta att graven var tom 
och om vad som hände på den tredje dagen, 
då Jesus fick liv igen.

Alla barnen satt tysta en stund, 
kanske förstod de 
att det här var ingen vanlig saga
 som jag hade berättat för dem.
Tillslut tog det äldsta barnet
 till orda och sa:
-Men Åsa... 
hur kunde han börja leva igen?

 Kanske är det en fråga 
som inte går förklara rent vetenskapligt,
kanske är det en fråga 
som kan få dig & mig att börja tvivla lite grann,
eller kanske är det en fråga 
som gör oss vissa om Vem det är vi tror på...


För mig är detta verkligen ingen vanlig saga,
det är liv!


Glad Påsk
Åsa

Inga kommentarer: