lördag 14 april 2012

en påminnelse...


När det blir vår ute  vill jag ut i min trädgård.
Hela vintern längtar jag efter 
att få se små lökar sticka upp,
 att träden ska slå ut, 
att blommorna börjar blomma.

Jag längtar också efter att få så.
Att så är ett av de trevligaste
 trädgårdsbestyren på våren.
Både att få gå i trädgårdsbutikerna 
och välja bland otaliga fröer,
 men även att få snygga till,
 göra i ordning, och slutligen peta ner fröerna.

Glädjen i att så blir ju faktiskt 
bara ännu större när sommaren kommer
 och det är dags att skörda.
Morötter, potatis, gurkor...
 listan kan göras lång.


I dag när jag tittade på mina fröer
 som vi har skaffat inför säsongen 
blev jag påmind om ett bibelord från Hos 10:12.
 Det är det bibelord som jag och min man
 valde att gravera in i våra vigselringar för nio år sedan.
Ett bibelord om sådd och skörd:


Så åt er i rättfärdighet, skörda efter kärlekens bud,
bryt er ny mark. Det är tid att söka HERREN,
till dess han kommer och lär er rättfärdighet.


Kanske behöver vi alla bli påminda om 
att inte bara arbeta i våra egna trädgårdar, 
att så & skörda för egen vinning.
Jag behövde bli påmind iallafall...

Önskar dig som tittar in en skön lördag,
kram Åsa

Inga kommentarer: