tisdag 24 april 2012

En sann berättelse

Hej!
Veckorna går så fort! Knappt har man hunnit skriva ett blogginlägg förrän det är en ny vecka och dags för ett nytt!
Idag skulle jag vilja dela ett bibelord och en liten berättelse med dig.

I Romarbrevet 8:1-2 står det:
"Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag."

Konstiga och svårbegripliga ord kanske du tänker. Låt mig berätta något för dig som kanske gör orden lite lättare att förstå.

Jag vill berätta om Robert. En kille som min man och jag lärde känna när vi gick bibelskola.
Robert var bara 18 år då, men hade redan varit med om mycket svårigheter. En trasslig uppväxt och olika omständigheter ledde honom in i kriminalitet.
Som ett sista halmstrå skickades han till bibelskolan..
Han blev rumskamrat med min man, som på sin höjd kanske hade pallat några äpplen om han tänkte efter riktigt noga... men de kom att betyda mycket för varandra så småningom!

Den förändring som vi under åren som följde fick se är verkligen ett bevis på att Gud kan förvandla!
Robert fick möta Jesus i sitt liv. Han blev en helt ny människa!
Från att ha varit strulnissen nummer ett, som låg och sov när vi andra hade lektion, till att så smånigom bli en lugn, stabil och trygg kille som fick betyda mycket för andra ungdomar som kommit snett i livet!

När Robert berättade sin livshistoria sa han ofta något som jag bär med mig och tänker på. Han sa:
"När den onde eller  ibland också andra människor vill trycka ner mig och påminna mig om det förflutna och allt hemskt jag gjort, då pekar jag på korset."
Jag kan se det framför mig när han står där i predikstolen och pekar på korset bakom sig.

För att återgå till bibelordet, så kanske det är detta som fördömelse betyder. Att bli anklagad för det man gjort. Jag tror också att den största anklagelsen många gånger kommer från oss själva..

Den glada nyheten för dig och mig idag är att både bibelordet och Roberts berättelse säger att när vi gjort upp med det som gått fel i våra liv och tagit emot Jesu förlåtelse, då är vi fria!!
Jesus tog dina och mina fel på korset, och när vi tar emot det då finns det inte någon fördömelse mer!

kram /Sofie

Inga kommentarer: