måndag 21 november 2011

Herren är min herde

Den lille söndagsskolpojken hade fått i uppgift att lära sig Psalm 23 utantill. Han tog uppgiften på största allvar och övade och övade. Herren är min herde... Herren är min herde mig skall inget fattas...
Så kom dagen då han skulle läsa upp psalmen. Nervositeten var stor och med lite darr på rösten så läste han:
Herren är min herde, jag fattar ingenting..." Tänk vad det kan bli fel men ändå så rätt!
Livet kan vara tufft och denna 23:e psalm talar ju även om dödsskuggans dal. Det är mycket vi inte förstår och det kan i peridoder i livet finnas många varför. Vi har som familj under den här hösten gått igenom en väldigt tuff tid, kanske den jobbigaste i mitt liv hittills. Det känns så fantastiskt skönt då, att stämma in med den lille söndagsskolpojken att Herren är min herde även om jag inte alltid förstår allt som händer runtomkring.
Har du tänkt på att det står inte att Han är en herde, utan min herde. Inte en opersonlig Gud nånstans långt borta utan din och min Herde som vill vara nära och bära oss på sina axlar när vi inte orkar. Han vakar över oss, Han leder oss rätt och för oss till de gröna ängarna där vi kan få vila ut i Hans närhet. Han vill vara din och min herde!               /Sofie

Inga kommentarer: