söndag 4 mars 2012

Här och nu

Förra veckan tog jag med en god vän och så åkte vi och lyssnade på ett föredrag som hette "Varför har vi det inte bättre när vi har det så bra?" En givande kväll med många visdomsord om livet. Fick vi då något svar på frågan? Kanske finns det inte ett svar eller något enkelt svar.. men något som kom upp under kvällen var att vi många gånger har så lätt att se både bakåt och framåt, men så svårt att vara här och nu. Vi kan längta efter semestern, pensionen eller kanske med vemod tänka tillbaka på när vi var yngre och tänka att allt var så mycket bättre då.. och så glömmer vi att ta vara på stunden här och nu. Eller som jag läste i en tidning: vi kan vara så upptagna med att skriva på facebook om hur bra vi har det att vi glömmer att här och nu njuta av allt det vi har runtomkring oss.. Under kvällen talades också om att mobilen kan vara en tjuv, som gör att vi inte är närvarande Här och NU!!
Själv kan jag ibland oroa mig för framtiden. Hur ska det bli med det och det, och hur ska det gå... istället för att ta en dag i taget. Det är nog något man får träna på hela livet.

Så mina vänner! Låt oss öva den här veckan som kommer, på att fånga dagen, ta vara på stunden, tänka på att "Gårdagen är förbi, morgondagen har vi inte sett men idag hjälper Herren!"

Carpe Diem! /Sofie

Inga kommentarer: