söndag 5 februari 2012

Magnus Malm om bön...

Måste bara få dela ett citat från Magnus Malms bok "Ett hjärta större än världen"(mkt intressant!) - Malm skriver om bönen som en nyckel för att komma in i den större verklighet som är Guds;

"Bönens första nyckel är närvaro. Om jag står o pratar med någon och hela tiden sneglar på andra, då är jag inte närvarande. Att be är att radikalt bryta med det synligas makt över oss. Det är att vända sig bort från den bristfälliga spegel som utgörs sv andra människor, och se in i Guds ansikte där allt mitt liv äntligen får sina rätta proportioner. Det är först när dörren stängs till mitt rastlösa jagande av andras bekräftelse som som dörren öppnas till den verkliga bekräftelsen. Fadern är i det fördolda. Fadern ser i det fördolda. Att be är att vända min förväntan: från de synliga "gudarna" till den levande Guden som inte syns. Men han ser mig. Det gör aldrig de synliga gudarna."

Lätt att känna igen sig i Malms ord, närvaro kräver att jag vänder blicken bort från mobilen/Facebook/tv/barnen/sporten för att låta han som alltid ser mig få min fulla närvaro.

Härlig gudstjänst idag för övrigt - och vilken fest som Elsie dukade upp för oss sen! Ikväll kommer jag somna välsignad, igen.
/Jonas

Inga kommentarer: