måndag 6 februari 2012

Cypresser och myrten

Vissa bibelord har man läst måååånga gånger, och ändå är det så fantastiskt med Guds levande ord att det kan tala till oss om och om igen. Det där bibelordet som jag läst så där måååånga gånger kan plötsligt få en ny innebörd och beröra mig och styrka mig på nytt.
Så var det idag när jag läste i Jesaja 55:8-13. Vanligtvis brukar det vara den första delen som jag brukar ta till mig, att Guds tankar för dig och mig är så mycket större än vad vi kan drömma om eller tänka oss.
 Men den här morgonen var det som att Gud drog min uppmärksamhet till några versar längre ner. I vers 13 står det: "Där nu törnsnår finns skall cypresser växa upp, där nässlor står skall myrten växa upp."

Det slog mig att ibland kan våra omständigheter kännas som ett enda törnsnår, livet kan innehålla mycket nässlor som bränner mig och gör ont... även relationer kan vara taggiga och riva upp stora sår..

Men mitt i detta kan vi få se med Guds ögon och se hur det kan bli, precis som Eivor läste i sitt inledningsord igår på gudstjänsten (som du märker är det ofta som just inledningsordet talar till mig..).

Vad var det då som talade till mig idag i Jesaja? Jo, vers 13 säger att där det nu finns törnsnår och nässlor ska cypresser och myrten växa upp!!

Det som nu känns svårt och tungt i våra liv kan få börja blomstra igen! Varför? Jo därför att vi har en Gud som kan göra under och ingenting är omöjligt för Honom!

Till sist, kom ihåg:
Hinder är möjligheter. Berg är utsiktspunkter. Svårigheter är utgångspunkter för nya segrar!

Ha en bra vecka! kram/Sofie

Inga kommentarer: