tisdag 10 januari 2012

Att vara den som Gud älskar

Just nu läser jag en andaktsbok som heter "Livet är gott - himmelsk inspiration för vanliga dagar" av John Ortberg. Härom dagen läste jag ett stycke som berörde mig så starkt. Han börjar med ett bibelord :

 "...Jag har gett dig ditt namn, du är min. När du går genom vatten är Jag med dig, vattenmassorna skall inte dränka dig. När du går genom eld skall du inte bli svedd, lågorna skall inte bränna dig. Jag är Herren din Gud, Israels helige är den som räddar dig.... Du är dyrbar för mig, Jag ärar och älskar dig."    Jes. 43:1-4

Jag citerar en liten bit av det han sedan skriver:
"Du är den som Gud älskar. Vem behöver du mer imponera på? Vad finns det mer för stegar som du behöver klättra på? Du är den som Gud älskar. Finns det något du skulle kunna lägga till på din CV som överträffar det?
Skriv ner de orden och bär dem med dig. När du frestas att förtvivla över att du misslyckats, ta då fram lappen och titta på den. När du vaknar på morgonen och frestas att känna dig överväldigad av allt du har att göra, ta då fram lappen och titta på den. Ta fram den när du frestas att fara ut i vrede och såra någon, eller svika någon, eller utnyttja någon, när du är rädd, när du är orolig, när du är ensam. Tänk på och njut av orden som ger liv: Jag är den som Gud älskar. Jag är älskad av Gud."



Ha en bra vecka! kram /Sofie

Inga kommentarer: