tisdag 13 december 2011

1:a Korintierbrevet 13 i juletid

Om jag kan sjunga julsånger på fyra olika språk, men sjunger dem utan kärlek, är jag bara en ekande bjällra, en skrällande cymbal.

Om jag känner till tomtens hemliga julklappslista och har det läckraste receptet på Janssons frestelse, och hinner posta alla julkort en minut före postlådans tömning den 17 december, men saknar kärlek är jag ingenting.

Om jag ger bort allt jag äger under tv-kanalernas julgalor, och jobbar så hårt med julens alla förberedelser att jag blir alldeles utbränd, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.

Kärleken blir inte irriterad över att barnen är ivägen under julstöket, utan gläds över att de finns där. Kärleken använder inte armbågarna i leksaksaffären dagen före julafton, fastän det bara finns en docka kvar av rätt märke. Kärleken är inte skrytsam, inte ens över det fräckaste dataspelet í hela kvarteret.

Kärleken skriver inte långa önskelistor för egen del, och blir inte upprörd över stickiga sockor i fel färg från farmor- igen.

Videospel ska glömmas bort, golfklubbor rosta sönder och pärlhalsband förgå.

Men den största gåvan-kärleken-skall alltid bestå.

Kram/Sofie

Inga kommentarer: